انجیر بومی خاور میانه و آسیای غربی است. وطن اصلی درخت انجیر به نواحی مدیترانه برمی گردد. این درخت در ایران به صورت خودرو یا کوهستانی نیز وجود دارد. یکی از رویشگاه‌های انجیر خودرو یا کوهی قهستان و جنوب خراسان و منطقه زیبد است. آثار این درخت در آخر عهد دوم (کرتاسه) دیده شده و در عهد چهارم در اطراف دریای مدیترانه مورد کشت قرار گرفته‌است. در مصر از 2800 سال قبل از میلاد مسیح کاشت درخت انجیر مرسوم بوده‌است.
به دلیل خواص زیاد انجیر، میزان مصرف آن به گونه های مختلف از جمله انجیر خشک شده وجود دارد. در برای آشنایی بیشتر با خواص انجیر، انواع روش های مصرف انجیر، روش تولید انجیر خشک شده با دستگاه خشک کن انجیر و ... همراه ما باشید.

 

خرید انجیر

 

خواص انجیر

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع مشکلات ویروسی نظیر گلودرد
  2. بهبود عملکرد معده و فرآیند هضم غذا و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش
  3. تأمین انرژی موردنیاز بدن و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه
  4. بهبود کیفیت سوخت و ساز بدن و جذب حداکثر مواد مغذی و املاح معدنی
  5. افزایش فرآیند خون‌سازی در بدن و تقویت قوای جنسی
  6. زیاد شدن میزان اسپرم و افزایش درصد باروری در مردان و زنان
  7. افزایش میزان شیر در زنان باردار و دوران شیردهی
  8. درمان مشکلات معده و رفع کامل یبوست (با افزایش حرکات روده جهت هضم و جذب مواد مغذی)
  9. بهبود عملکرد تخمدان‌ها و پاکسازی رحم قبل و بعد از دور قاعدگی
  10. تأمین قند موردنیاز بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت (با کاهش نیاز به انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب است.)

 

خواص انجیر

 

روش های مصرف انجیر

از انجیر می‌توان در تهیه مربا، بستنی و یا به شکل تازه استفاده کرد. میوه آن به شکل خشک، تازه، کمپوت، مربا، آرد و مارمالاد به مصرف می‌رسد. سرکه انجیر نیز دارای طعم شیرین و دلچسبی می‌باشد که برای انواع ترشی و سالاد استفاده می‌گردد.از آنجایی که نگهداری میوه تازه انجیر بسیار دشوار می‌باشد و زود خراب می شود، بیشترین استفاده آن به صورت خشک شده و فراوری شده می‌باشد.

انجیر خشک شده خواص بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت؛

 

مربای انجیر

 

خواص انجیر خشک شده

انجیر خشک را می‌توان خشکباری بسیار مفید و مغذی دانست. این خشکبار سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و سرشار از آنتی‌اکسیدان می باشد. انجیر خشک شده، یک میان‌وعده‌ بسیار مفید با خواص فراوان است؛

 

حفظ و تقویت سلامت استخوان‌ ها

سلامت استخوان‌ها در همه‌ی افراد چه کودک و چه مسن از اهمیت بالایی برخوردار است. خوردن غذاهای غنی از کلسیم راهی برای تقویت استخوان‌ها است. تحقیقات انجام شده در مورد این خشکبار نشان داده است ارتباطی قوی بین مصرف انجیر و سلامت استخوان‌ها وجود دارد.

انجیر خشک شده به خاطر سطح بالای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر می‌تواند در برابر پوکی استخوان از بدن محافظت کند. این ماده‌ غذایی مفید باعث رشد استخوان‌ها شده و از نازک شدن استخوان‌ها و از دست رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، انجیر خشک به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدان‌های خود، دارای خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و ... نیز هست.

 

خواص انجیر خشک مفید برای لاغری

فیبر موجود در انجیر خشک که از خواص انجیر خشک برای لاغری است، باعث افزایش سیری و از بین رفتن حس گرسنگی می‌شود و این مساله به نوبه‌ خود با مصرف کمتر غذاها همراه است. تحقیقات نشان داده، مصرف غذاهای غنی از فیبر نه تنها به کنترل وزن کمک می‌کند، بلکه باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نیز می‌شود. دریافت فیبر در رژیم غذایی روزانه سلامت کلی بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، انجیر خشک به طور طبیعی شیرین است و قند اضافی ندارد؛ بنابراین می‌تواند مانند کشمش، جایگزین خوبی برای شیرینی‌ها و شکلات‌ها و سایر تنقلات شیرین باشد. اگر تصمیم دارید به وزن دلخواه خود برسید به جای مصرف قند و شکر، از انجیر خشک برای شیرین کردن کیک و یا همراه با چای استفاده کنید.

 

خواص انجیر خشک شده

 

مفید برای پوست و مو

برای داشتن پوست و موی سالم و زیبا باید به تغذیه‌ خود توجه زیادی داشته باشید. در واقع تغذیه، تاثیر مثبتی بر ظاهر پوست، مو و ناخن‌های شما دارد. انجیر خشک به عنوان یک ماده‌ غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی، باعث تقویت سلامت پوست و موهای شما می‌شود. میوه‌های خشک مانند انجیر خشک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی هستند و منبع خوبی از گالیک اسید، کاتچین، ساپونین و سایر ترکیبات فنلی محسوب می‌شوند که از آسیب استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و مانع از پیری پوست می‌شود.

خواص ضدمیکروبی انجیر خشک از عفونت‌های باکتریایی پوست جلوگیری کرده و سیستم ایمنی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. زینک و آهن، به عنوان دو ماده‌ی معدنی اصلی موجود در انجیر خشک نیز باعث بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شوند.

 

تقویت حافظه و مانع ابتلا به آلزایمر

انجیر تازه و انجیر خشک خواص فراوان خود را مدیون آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شاید جالب باشد بدانید طبق تحقیقات، انجیر می‌تواند باعث تقویت حافظه و کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به مغز شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه همچنین می‌تواند باعث تاخیر تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر شده و از انحطاط عصبی پیشگیری کند. بعلاوه انجیر اثرات مفیدی بر مغز دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به حافظه را بهبود بخشد.

اگرچه در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی، انجیر خشک را میان‌وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به ویژه افراد میانسال و مسن می‌سازد.

 

مفید برای افراد مبتلا به دیابت

انجیر خشک به طعم شیرین خود شناخته می‌شود. تحقیقات اخیری که در مورد انجیر خشک انجام شده، نشان داده است که میوه‌ای مانند انجیر می‌تواند باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش پاسخ انسولین در بدن شود. این میوه غنی از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی است که خواص ضددیابتی دارند. بعلاوه انجیر و انجیر خشک مملو از فیبر است که می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشید و به کنترل وزن نیز کمک کند. از خواص انجیر خشک برای دیابت قافل نشوید.

 

مزایای خشک کردن انجیر

 

انجیر خشک داروی طبیعی برای درمان یبوست

انجیر خشک را می‌توان یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان یبوست و تسکین مشکلات روده دانست. این میوه خشک دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. شواهد نشان می‌دهد انجیر و انجیرخشک غنی از فیبر است و می‌تواند عملکرد طبیعی روده را بهبود بخشد. مصرف این ماده‌ی غذایی حجم مدفوع را افزایش و حرکات روده را بهتر می‌کند و به این ترتیب مانع از ایجاد یبوست می‌شود.

 

مفید برای خانم های باردار

انجیر تازه یا انجیر خشک یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری است. انجیر خشک فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات دارد و پتاسیم موجود در آن نیز از موز بیشتر است. بعلاوه انجیر خشک حاوی کلسیم و آهن بالایی است که از خواص انجیر خشک برای بارداری است و می‌تواند برای زنان باردار و جنین آنها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر خشک در دوران بارداری باعث رفع مشکلات هاضمه‌ی زنان باردار می‌شود.

این میوه همانطور که گفتیم غنی از کلسیم، آهن، مس، منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند باعث سلامت استخوان‌ها، دندان، تقویت سیستم ایمنی و غیره شود. انجیر خشک بعلاوه به خاطر محتوای فیبر بالا از یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

 

تقویت قوای جنسی مردان

یکی از دلایلی که باعث ناباروری در مردان و زنان می‌شود، سطح نامتعادل هورمون‌ها است. علم ثابت کرده است که انجیر می‌تواند باعث تقویت باروری شود. این میوه غنی از آهن است که می‌تواند برای تقویت اسپرم‌ها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر می‌تواند باعث بهبود تغذیه‌ی باروری شود چرا که غنی از فیبر و ویتامین‌های مختلف است. انجیر تازه یا خشک منبعی خوب از کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، ویتامین B6 و فیبر است و با افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها به بهبود باروری مردان کمک می‌کند. این میوه‌ی خشک را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید و یا آن را در آب خیسانده و ناشتا میل کنید و از خواص انجیر خشک برای مردان بهره ببرید.

 

تقویت سیستم ایمنی کودکان، رشد و سلامتی بیشتر!

میوه‌ها و سبزیجات به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی همه‌ی افراد به ویژه کودکان باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از این میوه‌ها که هم به صورت تازه و هم خشک از خواص و مزایای زیادی برای سلامتی برخوردار است، انجیر خشک است.

مصرف انجیر خشک باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود. این ماده‌ی غذایی بعلاوه به هضم بهتر غذا کمک کرده و مواد مغذی فراوانی برای رشد و سلامت کودکان فراهم می‌کند. انجیر خشک با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده، می‌تواند یک میان‌وعده‌ی سالم برای کودکان باشد.

 

تقویت سیستم دفاعی بدن

تغذیه‌ سالم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کند و یا باعث مقاومت بالای بدن شود. از خواص انجیر و انجیر خشک نیز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. مصرف این خشکبار از بدن در برابر عوامل مهاجم باکتریایی و قارچی محافظت می‌کند.

بعلاوه مصرف انجیر خشک در برابر باکتری‌های دهان و زخم‌های دهان نیز موثر است. انجیر تازه و انجیر خشک به دو روش یعنی بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با باکتری‌ها از بدن در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. این خشکبار شیرین و پرانرژی بعلاوه توانایی مبارزه با سل و کاهش تب نیز دارد.

 

مزایا انجیر خشک شده

 

روش های خشک کردن انجیر

در کل 3 روش اساسی برای خشک کردن انجیر وجود دارد. این روش ها عبارتند از؛

  1. خشک کردن انجیر در آفتاب

در این روش ابتدا انجیرها را شسته و آن ها را روی یک صفحه مشبک بچینید تا هوا از زیرشان عبور کند. بعد انجیرها را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند. انجیرها را با یک پارچه توری بپوشانید که از گزند حشرات حفظ شوند. تا زمان خشک شدن، روزی چند بار انجیرها را زیر و رو کنید.

 

معایب خشک کردن انجیر به روش آفتاب

با روش آفتاب خشک، گرد و غبار روی این میوه می نشیند و باعث آلودگی و کثیفی انجیر خشک می شود. دستگاه خشک کن انجیر کار شما را آسان و راحت می کند و موجب جلوگیری از له شدن و پوسیدگی انجیرها و رعایت همه ی موازین بهداشتی می شود.

 

  1. خشک کردن انجیر در فر

انجیرها را روی صفحه توری فر قرار دهید و سپس داخل فر قرار بدهید. دمای فر را روی 140 درجه فارنهایت تنظیم کنید و درب فر را را کمی باز بگذارید تا رطوبت انجیرها از داخل فر خارج شود. توجه داشته باشید که انجیرها نباید خیلی داغ و پخته شوند و باید خشک شوند. هر یک ساعت یکبار آن ها را چک کنید. اجازه دهید انجیرها 15 تا 36 ساعت در فر گاز بماند تا حالت چروکیده پیدا کنند و شیره داخلشان خشک شود.

 

  1. خشک کردن انجیر با دستگاه خشک کن انجیر

در بعضی مواقع میوه خشک نسبت به میوه تازه طعم بهتری دارد. خشک کردن انجیر و میوه ها به وسیله دستگاه خشک کن انجیر روشی عالی، برای اینکه طعم آن حفظ شود. برای طرز تهیه انجیر خشک ابتدا نیاز است تا میوه ها را با آب سرد شسته و در آبکش بریزید تا آب آن ها خارج شود. سپس خرابه های آنها را جدا کرده و کمی آبلیمو روی آنها اسپری کنید تا ظاهر و رنگ آن حفظ شود. خشک کن انجیر را روشن کنید، مدت زمان خشک کردن میوه انجیر را مشخص کنید تا در زمان مناسبی خشک شوند.

 

قیمت دستگاه خشک کن انجیر

 

قیمت دستگاه خشک کن انجیر

برای اینکه انجیر های شما زیاد خشک نشوند باید بعد از یک روز مدام آنها را ببینید و هر چند ساعتی یک بار چک کنید تا آنها یکدفعه خشک نشوند. زمانی که انجیر ها به خوبی خشک و ترد شدند باید آنها را جمع کرد و در یک ظرف درب دار، در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.قیمت دستگاه‌ خشک کن انجیر با همدیگر متفاوت است شما می توانید این ماشین ها را با مناسب ترین قیمت در اندازه کوچک تهیه کنید.خشک کن انجیر در سایزهای کوچک برای خشک کردن انجیر و دیگر میوه ها در منزل می باشد و شما میتوانید انجیرها را در خانه با این دستگاه خشک نمایید.

قیمت این دستگاه ها به عوامل مختلفی بستگی دارند که با مراجعه به سایت و مشاوره رایگان با متخصصان گروه تاوریس صنعت می توانید دستگاه مناسب خود را با نازل ترین قیمت تهیه فرمایید.

 

خرید دستگاه میوه خشک کن انجیر

 

خرید دستگاه خشک کن انجیر

دستگاه خشک کن انجیر ماشینی است که میوه انجیر را با حفظ کردن مواد غذایی و ویتامین های آن خشک می کند. خشک کردن انجیر باعث می شود که طول عمر آن طولانی شود و می توان در تمام فصولی که انجیر تازه کمیاب یا اصلا وجود ندارد از آن تغذیه کرد.

پس شما میتوانید با خیال راحت تمام انجیر ها را به روش های صحیح، بدون اینکه ویتامین خود را از دست دهند خشک نمایید. استفاده کردن از خشک کن انجیر به شما کمک می کند تا انجیر و میوه های مورد نظر را در مدت زمان کمی در خانه خشک کرده و در تمام فصولی که این میوه مورد نظر کمیاب است از آن تغذیه کنید.

برای خرید دستگاه خشک کن انجیر خانگی و یا دستگاه خشک کن انجیر صنعتی می توانید به سایت تاوریس صنعت مراجعه فرمایید.

مقاله های مرتبط مشاهده همه