برای نخستین بار اسم طالبی در اروپا و در سال 1388 میلادی توسط فردی بنام وایکلیف برده شده که از آن به عنوان میوه خوراکی یاد شده است. به نظر متخصصان طبقه بندی گیاهی ناحیه اصلی و منبع اولیه طالبی و خربزه به شکل کنونی کشور ایران، قفقاز و کشورهای همسایه ایران است.
نظریه دیگر دانشمندان طبقه بندی گیاهی بر این است که گونه های مختلف در آسیا و آفریقا به طور مجزا پدیدار گشتند.
طالبی به دلیل خواص بی نظیر و طعم خوبی که دارد، بسیار محبوب بوده و مورد توجه قرار گرفته است. طوری که امروزه یکی از شیوه های بسیار محبوب درست کردن طالبی خشک شده توسط دستگاه خشک کن طالبی می باشد.

در این مقاله می خواهیم تا بیشتر راجع به خواص طالبی، انواع روش های مصرف طالبی، روش تولید طالبی خشک شده با دستگاه خشک کن طالبی و ... بپردازیم.

 

تاریخچه طالبی

 

خواص طالبی

همان طور که میدانید میوه ها از جهات مختلفی برای بدن انسان و سلامتی او تاثیرگذارند. در این بخش به خواص میوه طالبی خواهیم پرداخت. خواص طالبی عبارتنداز؛

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

طالبی سرشار از ویتامین C است. این آنتی اکسیدان قدرتمند، جهت خون رسانی بهتر، یک ماده‌ ضروری است. علاوه بر خون‌رسانی بهتر، سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد (رادیکال آزاد از متابولیسم ناقص که بر اثر استرس و آلودگی ایجاد می‌شود) حفظ می‌کند.

 

  1. مفید برای سلامت چشم

طالبی همینطور سرشار از ویتامین A است. طوریکه ویتامین A موجود در یک لیوان آب طالبی، تمام نیاز روزانه توصیه شده‌ هر فرد را برای سلامت چشم، پوست، استخوان‌ها و سیستم ایمنی فراهم می‌کند‌.

 

  1. مفید برای سلامت قلب

پتاسیم از دیگر مواد معدنی مفید در طالبی است. یک لیوان آب طالبی حدود 12٪ از پتاسیم ضروری در هر روز را برای سلامت و بهبود عملکرد قلب تامین می‌کند. دیگر مواد معدنی می‌توان به وجود: فولیک اسید، کلسیم، زینک، مس، ویتامین K، نیاسین، کولین، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم اشاره کرد.

طالبی با وجود فیبر، آنتی اکسیدان قوی ویتامین C و پتاسیم، در سلامت قلب بسیار موثر است. طبق نظر کارشناسان علوم تغذیه، غذاهایی که سرشار از فیبر باشند، در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول تاثیر زیادی دارند.

 

  1. تامین انرژی بدن خانم‌های باردار

طالبی بمب انرژی غیر منتظره برای خانم‌های باردار است. یک فنجان طالبی حدود 95٪ از نیاز روزانه خانم باردار را برای ویتامین C، به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تامین می‌کند. از طرفی دیگر همین میزان طالبی، 100٪ ویتامین A مورد نیاز بدن را که بیشتر بصورت بتاکاروتن است تامین می‌کند.

به خاطر داشته باشید که در این دوران حساس و بسیار حیاتی، موادغذایی را خودسرانه مصرف نکنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

خواص طالبی

 

  1. بمب ویتامین‌های ضروری مخصوص کودکان

طالبی با وجود فیبر، فولاسین (ماده مغذی برای رشد و تکامل هموگلوبین) و همینطور ویتامین های A و C  یک نوشیدنی مقوی بی کم و کاست است. در ضمن می‌توانید این میوه را برای تزئین سالاد یا درست کردن کوکتل میوه در کنار غذا نیز سرو کنید.

 

  1. رفع آلودگی و چربی کبد

طالبی هم خانواده‌ خربزه و گرمک است اما به دلیل بافت لطیفی که دارد، نسبت به آن‌ها زود هضم‌تر است.  طالبی طبع گرم و تری دارد و می‌تواند برای درمان سوء مزاج سرد کبد که موجب کم خونی و بلغم می‌شود را از بین ببرد. سوء مزاج سرد کبد بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد کننده‌ رادیکال‌های آزاد است اتفاق می‌افتد. اگر در روزهای گرم تابستان، مخصوصا به عنوان میان وعده در زمان کار، خود را به یک لیوان آب طالبی مهمان کنید در سلامتی کبد خود قدم بزرگی برداشته‌اید.

 

  1. رفع التهاب و عفونت ریه

از آنجایی که طالبی سرشار از ویتامین C است، در درمان عفونت‌ها نقش مهمی دارد. ویتامین C برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام ‌های بدن یک ماده‌ ضروری است و از آنجاییکه در فصل تابستان گرما موجب تعریق زیاد می‌شود و املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامتی بدن حمایت کند. از طرفی دیگر، پتاسیم به عنوان یک ماده‌ ضروری در انقباض عضلات، در تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار تأثیرگذار است.

 

  1. افزایش قدرت باروری در آقایان

یکی از آمینواسیدهایی که در طالبی وجود دارد، آرژنین می باشد. این آمینواسید از ضخیم شدن دیواره‌ شریان‌ها جلوگیری می‌کند و محرک خوبی برای هورمن رشد است. یکی دیگر از کارهای ضروری آمینواسید آرژنین، مانع التهاب و ورم در بدن می‌شود. این ویژگی طالبی، به افزایش قدرت باروری در آقایان می‌انجامد.

 

  1. سرم طبیعی برای بازگردانی لطافت مو

طالبی قوی‌ترین منبع ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند. ویتامین رتینول از خانواده ویتامین A، در مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو یک ترکیب عالی می‌سازد. ویتامین C نیز یک عامل کمک کننده‌ مهم برای ساخت کلاژن در بدن است.

 

  1. ترمیم پوست آسیب دیده توسط آفتاب

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A رتینول، برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی آفتاب، ترمیم غشای آسیب دیده پوست و تولید کلاژن یک ماده‌ی حیاتی است. اگرچه استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای شادابی و سرحالی آن بسیار موثر است اما هیچ چیز جای مواد مغذی ارگانیک را نمی‌گیرد. مصرف طالبی، برای تامین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، بسیار ضروری و کمک کننده است.

 

انواع روش های مصرف طالبی

 

روش های مصرف طالبی

طالبی یکی از مفیدترین و خوش‌طعم‌ ترین میوه‌های تابستانی است که کاربرد های بسیاری دارد. می توان از این میوه برای تولید دسر طالبی (تهیه طالبی به همراه شیر، بستنی، ماست و انواع میوه ها)، کیک طالبی، اسموتی طالبی (میکس کردن طالبی به همراه موز، شیر، بستنی، یخ و مواد دیگر)، آب طالبی، تهیه ژله طالبی، طالبی خشک شده ( تهیه طالبی خشک شده و مرف آن به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه) و ... استفاده کنید.

 

خواص طالبی خشک شده

 

خواص طالبی خشک شده

  1. غنی از فیبر: طالبی خشک شده غنی از فیبر است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند.
  2. منبع غنی ویتامینC  : طالبی خشک شده حاوی ویتامین C است که به قوای دفاعی بدن و سلامت پوست کمک می‌کند.
  3. غنی از ویتامین A: حاوی ویتامین A است که بفرمایید سلامت بینایی، رشد سلول‌های بدن و حفظ سلامت پوست مفید است.
  4. منبع پتاسیم: طالبی خشک شده حاوی پتاسیم است که به حفظ فشار خون مناسب و عملکرد قلب و عروق خوب کمک می‌کند.
  5. جلوگیری از کم خونی: حاوی مقدار قابل توجهی از آهن است که به جلوگیری از کم‌خونی و افزایش سطح انرژی بدن کمک می‌کند
  6.  منبع منگنز: طالبی خشک شده حاوی منگنز است که به فعالیت سلول‌های بدن، تعادل هورمون‌ها و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند
  7. ضد التهاب: خواص ضد التهابی طالبی خشک شده باعث کاهش التهابات در بدن می‌شود.
  8. افزایش باروری: برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف طالبی خشک شده ممکن است در بهبود نسبت تخمین به اسپرم مردان کمک کند.
  9. کاهش قند خون: طالبی خشک شده ممکن است به کاهش قند خون و کنترل دیابت کمک کند.
  10. ضد افسردگی: برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف طالبی خشک شده ممکن است در کاهش علائم افسردگی و اضطراب مؤثر باشد.
  11. حفظ وزن: فیبر موجود در طالبی خشک شده ممکن است به حفظ وزن مناسب و کاهش احساس گرسنگی کمک کند.
  12. تقویت سلامت قلب: طالبی خشک شده حاوی مقادیر مناسب فولات است که به حفظ سلامت قلب و عروق مفید است
  13. پایین‌آورنده فشار خون: پتاسیم موجود در طالبی خشک شده ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
  14. دحفظ سلامت استخوان: منگنز، فسفر و ویتامین K موجود در طالبی خشک شده به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.
  15. تقویت سلامت پوست: ویتامین C و A موجود در طالبی خشک شده به تقویت سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند.
  16. جلوگیری از اختلالات گوارشی: فیبر موجود در طالبی خشک شده به جلوگیری از اختلالات گوارشی مانند گاز، تورم و دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  17. تقویت سلامت مغز: طالبی خشک شده حاوی مقادیر مناسب فولات و منگنز است که به تقویت سلامت مغز و عملکرد عصبی کمک می‌کند.
  18. جلوگیری از التهابات: خواص ضد التهابی طالبی خشک شده باعث جلوگیری از التهابات در بدن می‌شود.
  19. تقویت سلامت دستگاه ایمنی: ویتامین C، A و فولات موجود در طالبی خشک شده به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.
  20. حفظ سلامت چشم: وجود ویتامین A در طالبی خشک شده به حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بروز بعضی اختلالات بینایی کمک می‌کند.

 

خشک کردن طالبی

 

روش های خشک کردن طالبی

خشک کردن طالبی به 3 روش انجام می شود. این روش ها عبارتند از؛

  • خشک کردن طالبی در زیر نور آفتاب
  • خشک کردن طالبی در فر
  • خشک کردن طالبی با دستگاه میوه خشک کن

 

  1. خشک کردن طالبی در زیر نور آفتاب

در زمان‌‌ های گذشته به خاطر نبودن امکانات پیشرفته برای تولید میوه خشک، از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده می‌کردند. یعنی بعد از شست و شو و پوست گیری میوه، آن را در برش‌های نازک در یک سینی می چیدند و مقابل نور خورشید قرار می‌ دادند. این روش قدیمی معایبی دارد که از آن ها می توان به سیاه شدن میوه ها و آلوده شدن توسط گرد و خاک موجود درد هوا و حشرات اشاره کرد.

 

طالبی خشک شده

 

  1. خشک کردن طالبی در فر

برای این روش میتوانید چند عدد طالبی رسیده، بدون لک و آسیب‌دیدگی را انتخاب کنید. بعد از پوست کندن طالبی، آن‌ها را به ‌صورت حلقه‌ای برش بزنید. قطر برش‌ها بهتر است هم اندازه باشند.
برای پیش‌گیری از سیاه شدن طالبی‌ها در زمان خشک شدن، می‌توانید آن را به محلول آب و شکر آغشته کنید. روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و حلقه‌های طالبی را با فاصله روی آن بچینید. توجه داشته باشید که حلقه‌ ها روی‌ هم انباشته نشوند.
درجه فر را روی 90 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی حاوی طالبی را داخل فر قرار دهید و به‌منظور جلوگیری از جمع شدن موقع خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا را روی آن‌ها قرار دهید.

 

  1. خشک کردن طالبی با دستگاه میوه خشک کن

در این روش مانند روش قبلی، طالبی را پوست گرفته و برش بزنید.
دمای دستگاه میوه خشک ‌کن را تنظیم کرده و میوه‌ها را با فاصله‌ یک سانتی‌متری در کنار یکدیگر بچینید. مدت‌ زمان خشک شدن طالبی‌ها در این روش 24 الی 48 ساعت است. برای جلوگیری از خشک شدن زیاد میوه‌ها، هر 4 ساعت یک‌ بار آن‌ها را زیر و رو کنید.

 

قیمت دستگاه خشک کن طالبی

 

قیمت دستگاه خشک کن طالبی

در حال حاضر قیمت دستگاه خشک کن با توجه به فاکتور ها مختلفی همانند امکانات، روش خشک کردن آن، نوع آن که می تواند خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی باشد و … تعیین می شود. به طور میانگین دستگاه میوه خشک کن طالبی، در بازه های قیمتی مختلف از 5 میلیون تومان به بالا جهت فروش به بازار عرضه می شوند.

 

خرید دستگاه خشک کن طالبی

 

خرید دستگاه خشک کن طالبی

با توضیحات ارائه شده اگر میخواهید تا یک دستگاه خشک کن طالبی مناسب و با کیفیت تهیه کنید، پیشنهاد ما محصولات گروه تاوریس صنعت خواهد بود. این گروه یکی از مجموعه های فعال در زمینه طراحی و تولید محصولاتی مانند دستگاه خشک کن طالبی است. دستگاه های خشک کن این گروه شامل انواع دستگاه خشک کن خانگی، دستگاه خشک کن نیمه صنعتی و دستگاه خشک کن صنعتی می باشد. این شرکت با فعالیت درخشان در زمینه طراحی و تولید محصول با کیفیت توانسته رضایت شمار زیادی از مخاطبان خود را بدست آورد.

مقاله های مرتبط مشاهده همه